5 belangrijke tips voor je gaat starten met Google Ads.

Zonder voorbereiding beginnen met Google Ads is een beetje als geld over de schutting gooien, vinden we. Deze 5 tips helpen jou beter adverteren!


Tip 1: Meet conversies


Onze eerste tip is er eentje die wij al jaren van de daken schreeuwen. Zorg dat jij je conversies goed meet in je Google Ads account. Want je voelt ‘m al aankomen, meten is weten.


Als je de conversies niet meet is het erg lastig om te bepalen of Google Ads nou daadwerkelijk een goed kanaal voor jouw website of webshop is. Het is namelijk moeilijker om te kijken wat het je echt opbrengt.


Je kan verschillende conversies meten in Google Ads. Conversies zoals aankopen, leadformulieren, afspraken maken, route conversies en bel conversies. Deze conversies kan je installeren door ze te importeren uit Google Analytics, Door een stukje code of door gebruik te maken van Google Tag Manager.


Pro tip: Gebruik Google Tag Manager voor het meten van je conversies. Onze ervaring is dat conversies dan beter worden gemeten t.o.v. manieren!



Tip 2: Analyseer je website/webshop


Onze tweede tip is, als je er over nadenkt, een vrij logische. Analyseer eens hoe goed jouw website/webshop converteert. Je kunt wel meer mensen op een betaalde manier naar je webshop/website leiden, maar als deze niet goed converteert zullen je resultaten tegenvallen. Kijk eens kritisch naar je conversieratio en conversiegerichtheid van je website/webshop.


Het gemiddelde conversieratio voor e-commerce webshops ligt rond de 2%. Dit zal in jouw branche wellicht anders zijn maar het is een goed idee om de benchmark in je branche eens op te zoeken en deze naast jouw eigen cijfers te leggen.


Pro tip: Gebruik Hotjar om te analyseren wat bezoekers exact doen en waarom ze wel of niet converteren.



Tip 3: Analyseer je eigen data


Als derde willen wij iedereen met een webshop of website graag adviseren om eens goed te kijken naar de data in jouw Universal Analytics of Google Analytics 4. Hierin vind je waardevolle data over jouw bezoekers. Het doel is om in deze data één of meerdere groepen kwalitatieve bezoekers te vinden. Deze groepen kan je vervolgens targeten met Google Ads.


Start eens met het kijken naar wat er gebeurt op de volgende gebieden:

- Verschillende regio’s

- Verschillende tijden

- Verschillende apparaten


Kijk voor deze punten bijvoorbeeld naar de bezoekers, opbrengst, conversiepercentage en engagement data. Hieruit kan je vervolgens conclusies gaan trekken.


Pro tip: Installeer Google Analytics 4, Universal Analytics verzameld vanaf 31 Juli 2023 geen data meer.


Tip 4: Neem een kijkje in de zoekwoordplanner

Kijk eens in de zoekwoordplanner van Google. Je kan je website/webshop laten scannen of zoekwoorden handmatig invullen. Als het goed is zie je vervolgens de data van honderden tot duizenden versies van de zoekwoorden die Google vindt.


Wanneer je de zoekwoorden ziet kan je deze voor jezelf gaan beoordelen en kijken op welke zoekwoorden je wellicht wil focussen. Kijk bijvoorbeeld naar de volgende punten:

- Zoekvolumes

- Kosten per klik

- Concurrentiegraad


Het kan veel werk zijn om te scrollen tussen honderden tot duizenden zoekwoorden, het is echter wel de moeite waard. Wanneer jij namelijk één of meerdere kwalitatieve zoekwoorden hebt gevonden kan dit je veel opleveren.


Pro tip: Kijk eens naar de diagrammen die Google ter beschikking stelt per zoekwoord, zo zie je de zoekvolumes o.b.v. trends, regio’s en apparaten.



Tip 5: Kies de juiste biedstrategie


Denk eens goed na over de strategie die je wil kiezen voor jouw campagnes. Als we het namelijk plat bekijken zijn er twee soorten biedstrategieën:

  • Geautomatiseerde biedstrategie

  • Handmatige strategie


Er zit wel degelijk een groot verschil tussen deze strategieën.


Geautomatiseerde strategieën werken met de data die Google tot z'n beschikking heeft en op basis hiervan probeert Google voor jou conversies te vinden. Dit zijn hele sterke strategieën. Google kijkt namelijk naar wat jij precies wil, vervolgens kijkt Google naar wat voor conversies er in het verleden hebben plaatsgevonden en gaan zij op zoek naar nieuwe conversies op basis van deze data.

Bij geautomatiseerde heb je wel minder controle over bijvoorbeeld je kosten per klik, Google kiest deze kliks voor jou op basis van de waarde die zij aan de klik verbinden.


Valkuil: Google heeft conversiedata van jou nodig om naar de juiste conversies te zoeken.


Bij handmatige strategieën heb jij de teugels meer in handen. In deze strategieën kan jij zelf bijvoorbeeld jouw kosten per klik bepalen. Deze strategieën zijn goed voor startende accounts die nog niet veel conversiedata hebben verzameld in Google Ads. Deze strategieën werken als jij een doelgroep of markt vindt waarin weinig concurrentie zit.


Pro tip: start met handmatige strategieën om kwalitatieve conversiedata te verzamelen, schakel vervolgens geleidelijk over naar geautomatiseerde strategieën.


Wil je sparren met een expert om jouw bedrijf online te laten groeien? Plan dan eenvoudig een kennismakingsgesprek met een van ons via onderstaande planner!