top of page

SEO analyse: Vermijd deze 4 veelgemaakte fouten

Als je je online zichtbaarheid wilt verbeteren, is een goede SEO analyse erg belangrijk. Maar let op, er zijn valkuilen die je moet vermijden. In deze blog ontdek je de top 4 fouten in een SEO analyse die je echt niet wilt maken. Benieuwd hoe je deze fouten kan voorkomen? Lees dan vooral verder!


Wat is een SEO analyse?

Een SEO analyse is het proces van het beoordelen van je website om te zien hoe goed deze presteert in de ogen van zoekmachines als Google. Hier vallen verschillende onderwerpen onder. Van trefwoorden tot content en gebruiksvriendelijkheid.


Fout 1: Long-tail trefwoorden over het hoofd zien

Het negeren van long-tail trefwoorden kan een groot gemis zijn voor je onderneming. Deze langere, specifiekere zoekopdrachten kunnen minder verkeer aantrekken, maar leiden vaak tot een hoger aantal aankopen. Ze zijn namelijk gericht op de specifieke behoeften of vragen van je klanten. Veel marketeers richten zich op korte, algemene trefwoorden en laten daarmee deze waardevolle zoekwoorden links liggen.


Fout 2: Overmatig gebruik van zoekwoorden

Te veel zoekwoorden, of 'keyword stuffing' kan leiden tot een negatieve gebruikservaring. Het gaat tegen de richtlijnen van Google waardoor je zelfs lager in Google geplaatst kan worden. Het is belangrijk om zinvolle, informatieve content te delen waarin trefwoorden op een logische en leesbare manier worden verwerkt. Kies voordat je aan de slag gaat met SEO teksten schrijven dus ook alleen voor de beste zoekwoorden.



Toetsenbord met het woord 'keywords' blog bij seo analyse


Fout 3: Geen concurrentieanalyse doen

Het niet analyseren van je concurrenten betekent dat je mogelijk waardevolle inzichten mist. Door te kijken naar de SEO strategieën van je concurrenten, kun je achterhalen wat werkt in jouw vakgebied en dit toepassen op je eigen website. Dit kan leiden tot nieuwe ideeën en verbeterpunten voor je eigen SEO analyse.


Fout 4: Geen gebruik maken van Analytics

Het niet gebruiken van Analytics tools als Google Analytics of Semrush is een gemiste kans. Met deze tools kun je makkelijk kijken waar je website bezoekers vandaan komen en wat ze op je website doen. Deze informatie kun je goed gebruiken voor je SEO analyse. Op deze manier kan je inspelen op de kanalen die je doelgroep graag gebruikt en zo meer website bezoekers creëren.


Door deze vier fouten te voorkomen in je SEO analyse, kan je de resultaten van je website goed verbeteren. Wil je weten hoe we je bedrijf kunnen helpen met de perfecte SEO analyse? Plan dan nu een koffie momentje met ons in!




Tags:

bottom of page