top of page

Boost je online marketing: 5 waardevolle tips voor startende ondernemers.

Net begonnen met online marketing? Of zit je de twijfel modus? Wij geven 5 online marketing tips zodat jij voorbereid bent op online verkopen!


Marketing komt op heel veel verschillende manieren voor, waarbij het voortdurend verandert. Je zoekt bijvoorbeeld op een nieuwe wasmachine, of een goede garage in de buurt en klikt al snel op de bovenste link. Hoe komt het het dat je niet verder zoekt en hoe krijg ik mijn website bovenaan de zoekresultaten?


Begrijp hoe online marketing werkt

Het antwoord is simpel: mensen zijn lui. De meeste zoekers op Google kijken niet verder dan de 3e link na het zoeken op Google. Daarom is het erg belangrijk om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen. Dit kan door te adverteren op Google, of door de optimalisatie van je website. Zowel SEA als SEO is nuttig voor de vindbaarheid van je website. Zorg ervoor dat je de basisprincipes begrijpt van online marketing.


Tip 1: Stel een doel voor je online marketing

Heb je de eerste stap afgerond? Dan is het tijd om jezelf een doel op te leggen met online marketing. Bedenk wat je wilt bereiken met online marketing. Zo kun je focussen op de groei van je bedrijf en meer naamsbekendheid creëeren. Of juist focussen op meer leads en conversies. De keuze ligt aan de situatie van je bedrijf. Ben je bijvoorbeeld net begonnen, dan is het verstandig om te focussen op de naamsbekendheid van je bedrijf. Zo kom je meer onder de aandacht bij je doelgroep en zorg je voor het groeien van je onderneming.


Tip 2: Kies de juiste doelgroep

Bij online marketing is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is. Wie zijn de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst? Door je doelgroep goed te kennen, kun je beter inspelen op hun wensen en behoeften. Dit zorgt voor effectievere marketing met meer resultaat.


Om jouw doelgroep te achterhalen, kun je kijken naar bijvoorbeeld leeftijd, interesses en online gedrag van je potentiële klanten. Door deze informatie te verzamelen, kun je jouw marketingboodschap op maat richten naar de juiste doelgroep.


Tip 3: Begin met het verzamelen van data

Om te kunnen groeien met online marketing is het belangrijk om data te verzamelen en te analyseren. Wat gebeurd er nou eigenlijk en waarom gebeurd dit precies? Door inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers en de prestaties van je website, kun je bepalen welke marketingstrategie je het beste kunt gebruiken.


Om het makkelijk te maken geven we hier handige tools voor het verzamelen en analyseren van deze data. Begin met het gebruik van Google Search Console, een handige en gratis tool waarmee je data kunt verzamelen en inzicht kunt krijgen in de zoekprestaties van je website. Voor uitgebreidere statistieken kun je deze tool koppelen aan Google Analytics. Met Google Analytics krijg je een dieper inzicht in het gedrag van je bezoekers. Hiermee kun je gerichte aanpassingen maken om je website te optimaliseren voor meer website bezoeken.


Tip 4: Maak gebruik van social media

Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Met het juiste gebruik van social media kun je namelijk een grote doelgroep bereiken. Daarnaast is social media marketing ook nog eens de goedkoopste vorm van marketing. Je kunt het namelijk vrijwel gratis doen. Het is echter essentieel om te weten hoe je social media op een effectieve manier kunt gebruiken. Zo is het belangrijk om te weten welke social media kanalen het beste aansluit op je doelgroep. Daarbij is het belangrijk om actief te blijven op deze kanalen. Post hier wekelijks content en analyseer dit zorgvuldig.



Tip 5: Online marketeren kun je leren!

Eigenlijk is online marketing op zichzelf niet heel ingewikkeld. Je hebt hiervoor wel de juiste kennis en ervaring nodig om succesvol te zijn. “Maar wat als ik dit niet heb”, hoor ik je al zeggen. Als je niet weet waar je moet beginnen kan het al snel overweldigend worden. Om online marketing goed te kunnen moet je simpelweg uren maken. Probeer het een en ander en analyseer dit goed.


Er zijn verschillende manieren om deze uitdaging aan te pakken. Vind je online marketing belangrijk, maar heb je de kennis en ervaring nog niet? Of heb je simpelweg nog vragen? Neem dan een online marketing consultancy, je kunt deze kennis namelijk gewoon inkopen. Wij bieden als bedrijf consultancy-uren aan waarbij jij al je vragen kunt stellen over SEO, SEA, social media en meer. Hierdoor houd je de touwtjes gewoon in eigen handen en kun je alsnog groeien met je bedrijf.



Hoe pak ik het nu het beste aan?

Online marketing kan een uitdaging zijn, maar met de juiste kennis en ervaring kan het ook een krachtig hulpmiddel zijn om je bedrijf te laten groeien. Het is belangrijk om te onthouden dat succes niet vanzelf komt. Het kan best even duren voordat je resultaat ziet en het kost vaak veel tijd en energie. Vind je dat online marketing niet veel tijd verdient? Of heb je simpelweg uren tekort? Dan kun je online marketing uitbesteden. In samenwerking met jou nemen wij deze werkzaamheden van je over. Hierbij gaan we persoonlijk aan de slag voor daadwerkelijke groei van je bedrijf!



Heb je nog andere vragen? Of wil je kennismaken met de mannen achter Innomarca? Plan dan een koffiemomentje met ons in!



bottom of page